Четверг, 17.07.2025, 02:05Приветствую Вас Гость | RSS
Сайт учителя иностранных языков Зюкиной Натальи Николаевны
Меню сайта
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 0
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Методическая копилка


Полезные ссылки и рекомендации

Как быстро подготовиться к экзамену по английскому языку: советы для успешной сдачи экзамена

1. Ставьте реальные дедлайны

Многие могут готовиться к экзамену несколько лет, каждый раз оттягивая момент сдачи экзамена. При этом человек может быть готов к тесту по знаниям, но из-за страха провалить экзамен ему будет казаться, что еще рано. Мечта — это цель с дедлайном. Если у вас будет крайний срок сдачи, вы сможете распланировать свои действия по подготовке до мелочей.

2. Приготовьтесь к интенсивной работе с минимумом выходных

Заниматься нужно ежедневно, минимум по 1 часу в день. Ближе к дате экзамена желательно увеличить продолжительность обучения до 2-4 часов в день. Однако не стоит забывать о перерывах.

3. Проверьте свои знания

Перед подготовкой определите четко свой уровень владения английским, найдите пробелы и слабые места.

4. Выберите «правильного» преподавателя

С каким преподавателем заниматься: русскоязычным или носителем языка? Как правило, носители языка отлично помогают разрушить языковой барьер. Англоязычные учителя не знают русский язык, поэтому вам приходится говорить по-английски, а преподаватель в это время поправляет ваши ошибки и учит разговорным клише, полезной лексике — помогает вашей речи стать «живой».

С каким преподавателем заниматься: русскоязычным или носителем языка? Как правило, носители языка отлично помогают разрушить языковой барьер. Англоязычные учителя не знают русский язык, поэтому вам приходится говорить по-английски, а преподаватель в это время поправляет ваши ошибки и учит разговорным клише, полезной лексике — помогает вашей речи стать «живой».

Таким образом, оптимальный выбор — сочетание занятий с носителем языка и русскоязычным преподавателем. Уроки будут дополнять друг друга и помогут вам добиться поставленной цели.

5. Выполняйте типовые задания

Узнайте, какие задания ждут вас на выбранном экзамене, затем найдите в Интернете примеры подобных упражнений и выполняйте их ежедневно, хотя бы по паре заданий в день. Если вам предстоит сдача ЕГЭ, приобретите специальное пособие с типовыми заданиями и прорешайте его от начала до конца.

6. Развивайте все навыки одновременно

Любой экзамен состоит из нескольких частей, на которых проверяются все навыки знания английского: письменную и устную речь, аудирование, чтение, словарный запас, знание грамматики, произношение. У каждого из нас есть свои сильные и слабые стороны, сильными нужно умело пользоваться, а слабые стороны развивать до сильных. Как работать над каждым из навыков? Предлагаем следующие приемы:

  • Навык чтения. Читайте тексты разной тематики: от газет и журналов до художественной и научно-популярной литературы. Так вы изучите новые слова из контекста, увеличите скорость чтения, при помощи зрительной памяти запомните правописание новых слов, освежите знания слов и фраз по конкретным темам. Типовое задание по чтению на экзамене — это вопросы на осмысление текста.
  • Навык письма. Типовое задание на экзамене — это эссе. Учитесь писать его правильно: в любом вашем письме должно быть введение, несколько абзацев основного текста и заключение. Учтите, что на некоторых экзаменах вам могут дать задание написать письмо в определенном стиле: формальном или неформальном. Поэтому тренируйтесь правильно использовать соответствующую лексику и грамматику. Кроме того, старайтесь при написании уложиться в определенный объем и отведенное время. Например, если вы знаете, что на экзамене нужно написать эссе примерно на 200-250 слов, приучите себя писать именно такие объемы, тогда при сдаче вам не нужно будет считать слова, вы и так увидите, что добились идеальной длины. Важным условием работы над письмом является наличие человека, который бы смог проверить и оценить ваши письменные навыки. Такой человек будет в силах рассказать, как нужно и не нужно писать.
  • Навык аудирования. Типовое задание на экзамене — это прослушивание аудиофайла и ответы на вопросы к нему. Проверка понимания английской речи на слух — одна из самых непростых частей экзамена. Однако если вы будете заниматься аудированием, то проблем с этим испытанием не возникнет. Один из самых действенных и доступных способов тренировки навыка — прослушивание аудиоподкастов.
  • Навык говорения. Типовое задание представляет собой спонтанную речь на любую тему. Эту часть экзамена лучше всего репетировать со своим преподавателем: он поможет вам исправить типовые ошибки и научит говорить естественно. Есть простое и очень эффективное упражнение для тренировки спонтанной речи: выберите любой предмет и старайтесь говорить о нем 1 минуту. Так вы научитесь говорить о чем угодно, а это именно то, что нужно вам на экзамене. Можно и самостоятельно работать над навыком говорения. Для этого попробуйте следующий метод. Возьмите интересный видеоролик, посмотрите его несколько раз, выучите субтитры. После этого включите видео без звука и попытайтесь попасть в темп говорящего. Это упражнение поможет вам выучить полезную лексику и научиться бегло говорить по-английски. Кроме того, не забывайте читать вслух: вы улучшите свое произношение, поработаете над интонацией и правильным акцентом, научитесь формулировать свои мысли ясно и грамотно.

7. Репетируйте экзамен

Узнайте, как проходит испытание, сколько у вас будет времени на выполнение каждого задания и т. п. Вместе с преподавателем или другом, которому тоже надо сдавать экзамен, пробуйте писать сочинение, читать текст и отвечать на вопросы, делать упражнения на аудирование и говорить на самые разные темы на английском языке. При этом нужно уложиться в определенное время, отведенное на каждую часть экзамена. К моменту экзамена у вас должно появиться пресловутое «чувство времени», которое подскажет, в каком темпе выполнять то или иное задание.

8. Получайте всю информацию на английском языке

Постарайтесь всю необходимую в течение дня информацию получать на английском языке. Ищете новую микроволновку? Смотрите описания моделей и отзывы на сайтах зарубежных интернет-магазинов. Желаете испечь пирог? Ищите рецепт на англоязычных сайтах. Не мыслите своей жизни без книг? Читайте их на английском языке. Хотите узнать, как правильно подготовиться к экзамену по английскому языку? Ищите информацию на английском! Таким нехитрым способом вы обогатите свой словарный запас лексикой из различных сфер жизни и откроете для себя много полезных и увлекательных ресурсов.

9. Не отвлекайтесь на паникеров

Правильная подготовка к экзамену по английскому — залог успеха и хорошего настроения.Наверняка перед экзаменом вы зайдете на какой-нибудь форум изучающих английский язык, где будете искать советы, как подготовиться к экзамену по английскому. Бывает, что участники обсуждения дают весьма ценные рекомендации, но их вам придется с трудом вычленять из потока жалоб и панических сообщений о том, как «сложно сдавать экзамен», «в этом году обещают суперсложные задания». Такие сообщения отвлекают и отодвигают вас от желаемой цели. Лучше потратьте драгоценное время на обучение или на отдых.

Сдать экзамен не так сложно, если основательно к нему подготовиться.

Тренировочные упражнения по грамматике

Exercises

NOUNS

  1. Write the plurals

brother

brothers

woman

 

match

 

box

 

camera

 

baby

 

photo

 

person

 

church

 

secretary

 

radio

 

thief

 

sandwich

 

foot

 

door

 

wolf

 

lady

 

tomato

 

gentleman

 

man

 

tooth

 

watch

 

key

 

child

 

teacher

 

boy

 

deer

 

monkey

 

leaf

 

piano

 

city

 

potato

 

 

  1. Write the correct form of the nouns

  1. I need some ____ to light the fire.    

 

2.The bay has got two new _____.      

 

3.Alex saw some _____ running across the floor.  

    

4.If a houseplant is given too much water, its lower____turn yellow.

 

5.New scientific ____ are made every day                  

 in ______.        

 

6.In the mountains we saw some_____, _______      ______ and wild ______.

 

7. I can see trees and _____ outside the window.        

 

MATCH

 

TOOTH

 

MOUSE

 

LEAF

 

 

DISCOVERY

 LABORATORY

 

WOLF       FOX

DEER        SHEEP

 

BUSH

 

 

  1. Complete the sentences with the possessive form of the nouns

  1. The ___ hat is red.
  1. The ____hats are red.
  2. The _______toys are all over the floor.
  3. I fixed the ______bike.
  4. This is a _____purse.
  5. That store sells _____clothes.
  6. Do you know my ____husband?

BOY

BOYS

CHILDREN

 

CHILD

WOMAN

WOMEN

SISTER

 

 

  1. Add apostrophes to the possessive nouns
  1. Jims last name is Smith.
  1. Jim’s last name is Smith.
  2. Bobs cat likes to sleep on the sofa
  3. My teachers names are MS. Rice and MR. Molina.
  4. My mothers first name is Maria.

 

ADJECTIVES

1.Write the comparative and the superlative forms of the following adjectives.

happy

young

shallow

difficult

dirty

patient

hot

comfortable

brave

friendly

ridiculous

late-later

little

 

 

 

2.Complete the sentences using the correct form of the  adjectives in brackets .

  1. Jill’s a ________ (intelligent) person than my brother.
  2. Kate was the_________ (practical) of the family.
  3. Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.
  4. This cake is the ____________ (good) I’ve ever tasted.
  5. Jack was the________ (tall) of the two.
  6. Jack is the__________ (clever) of the three brothers.
  7. If you need any ___________ (far) information, please contact our head office.
  8.  The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.
  9. Please, send the books back without_________ (far) delay.
  10. The deposits of oil in Russia are  the __________ (rich) in the world.
  11. Could you come a bit _______ (early) tomorrow?
  12. I like this song _________ (well) than the previous one.
  13. Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?

 

PRONOUNS

1. Fill in the gap with the correct object pronoun. 

  1. Who is that lady? — Why are you looking at __________?
  2. Do you know that young handsome man?-Yes, I study with __________.
  3. Please, listen to _______. I want to express my point of view.
  4. These puppies are so nice! Do you want to look at ______.
  5. We like this house. We're going to buy _________.
  6. He can't see _______ because we are sitting in the last row.
  7. Where are the keys to our flat? I can't find _______.
  8. Where is Ann? I want to talk to _________.
  9. This snake is poisonous. I'm very afraid of _______.
  10. Don't wait for _______ for dinner. I'll return very late at night.
  11. He left Polotsk long ago. I haven't seen _______ since.
  12. You can fully rely on _______. We won't let you down.

 

2. Complete the sentences with reflexive pronouns.

  1. I am angry with __________.
  2. He fell down and hurt __________.
  3. Tell me more about __________.
  4. She believes in __________.
  5. We are sure of __________.
  6. They did everything __________.
  7. Did you translate the text __________.
  8. I saw everything __________.
  9. The knife was sharp, and she cut __________.
  10. They introduced __________.
  11. Can you do many things _________?
  12. Does your friend Nick often talk to you about _________?
  13. Did your mother buy anything for _________ last week?
  14. Are you always sure of _________?
  15. Do you believe in _________?
  16. Did the pupils answer all the questions _________?
  17. Did you make the dress ______________ .

 

 

3. Complete the sentences using possessive pronouns.

 

  1. This is my mum. _________ name's Jess.
  2. These are my sisters. ________ names are Mary and Dina.
  3. These are my parents. _________ names are Tanya and Bob
  4. This is my cousin. _________ name's Helen.
  5. This is my cousin. ______ name's Fred
  6. This is my aunt. _______ name's Pam.

 

  1. Insert absolute possessive pronouns.

 

Jason: Whose sunglasses are these?

Kate They're Amy's, I think. Yes, they're (1) _______.

Paul: Whose baseball cap is this?

Amy: That's (2) ______  too! Thanks.

Kate: Ugh!  Whose dirty towel is this?

Jason: Ask Paul. I think it's (3) __________ .

Paul: Yes, it is. Thanks. You've got a great T-shirt, Amy!

Kate: Thanks. I borrowed it from my big sister. So it's (4) __________ really.

Jason: What about this umbrella?

Paul: Don't be silly, Jason! You brought it, so it must be (5) __________.

Kate: Does this beach ball belong to us?

Jason: No, it isn't (6) __________. Those kids over there were looking for a ball, so it's (7) _________ probably.

 

VERBS

 

1.Write four forms of the following verbs

 

  1. smile
  2. run
  3. sleep
  4. stop
  5. write
  6. cut
  7. plan
  8. say

 

 

  1. cry
  2. study
  3. lie
  4. get
  5. hit
  6. win
  7. die
  8. come

 

 

1. Put the following sentences into the correct tense: Simple PastSimple PresentPresent Continuous or Past Continuous, Present Perfect.

  1. I ________ (listen) to the radio while Mary __________ (cook) dinner.
  2. You __________ (buy) this book yesterday?
  3. Last Friday Jill __________ (go) home early because she __________ (want) to see a film.
  4. When your brother usually __________ (get) home in the evening?
  5. Jane always __________ (bring) us a nice present.
  6. What those people __________ (do) in the middle of the road?
  7. You __________ (read) this book?
  8. While Fred __________ (sleep), Judy __________ (watch) TV.
  9. When I __________ (be) young, I __________ (think) Mary  __________ (be) nice — but now I  __________ (think) she’s fantastic.
  10. Jill __________ (walk) home when she __________ (see) her husband’s car outside the cinema
  11. Look there! Sue and Tim __________ (run) to school.
  12. Jack’s father __________ (not work) in London — he __________ (not speak) English.
  13. Joe __________ (buy) a car yesterday.
  14. Their father often __________ (go) to rock concerts.
  15. While you __________ (sleep), mother __________ (arrive).
  1. Put the following sentences into the correct tense:  Present Perfect, Past

Simple, Present Perfect Continuous.

 

  1. Today is Thursday, and John ________ (be) late twice this week; he________ (be) late yesterday and on Monday.
  2. I first________ (meet) George a month ago, and I ________ (meet) him several times since then.
  3. It is October now, and we ________ (do) a lot of work this year; we ________ (do) a lot last year too.
  4. She ________ (buy) a coat last winter, but she________ (not / buy) a new dress since 2008.
  5. It’s only the middle of the month, and he________ (spend) (already) most of his salary; he ________ (spend) $60 yesterday,
  6. I ________ (break) my leg in 1991, but I ________ (break) (never) my arm.
  7. He’s over sixty, and he’s still working. He ________ (work) hard all his life. When he ________ (be) a young man, he sometimes ________ (work) all night.
  8. The postman ________ (come) at eight yesterday, but it’s now half past eight and he ________ (not / come) yet.
  9. Today is May 25th. Ted ________ (not / be) absent this month.
  10. He ________ (feel) extremely ill when he went to hospital, but he ________ (feel) much better since he came out of hospital a month ago.

 

 

3.Put the verb into the correct form, present simple or past simple, active or passive.

1. It's a big factory. Five hundred people are employed (employ) there.

2. Water ___________ (cover) most of the Earth's surface.

3. Most of the Earth's surface ___________ (cover) by water.

4. The park gates ___________ (lock) at 6.30 p.m. every evening.

5. The letter __________ (post) a week ago and it ____________ (arrive) yesterday.

6. The boat ________ (sink) quickly but fortunately everybody ________________ (rescue).

7. Jacob's parents _____________ (die) when he was very young. He and his sister _________ (bring) up by their grandparents.

8. I was born in London but I __________ (grow) up in the north of England.

9. While I was on holiday, my camera ________ (steal) from my hotel room.

10. While I was on holiday, my camera _________ (disappear) from my hotel room.

11. The company is not independent. It ________________ (own) by a much larger company.

12. I saw an accident last night. Somebody __________ (call) an ambulance but nobody ___________ (injure) so the ambulance _____________ (not / need).

 

  1. Use passive or active voice.

 

 

1. Nobody (to see) him yesterday. 2. The telegram (to receive) tomorrow. 3. He (to give) me this book next week. 4. The answer to this question can (to find) in the encyclopedia. 5. We (to show) the historical monuments of the capital to the delegation. 6. You can (to find) interesting information about the life in the USA in this book. 7. Budapest (to divide) into two parts: Buda and Pest. 8. Yuri Dolgoruki (to found) Moscow in 1147. 9. Moscow University (to found) by Lomonosov. 10. We (to call) Zhukovski the father of Russian aviation.

 

 

PARTICIPLES

1.Choose the right participle

.

1. interesting/interested

This exercise is ________.

2. exciting/excited

On Christmas Eve, many children are so ______ that they stay up all night.

3. annoying/annoyed

My friend has a very ______ habit.

4. tiring/tired

I had such a ______ day I went straight to bed.

5. relaxing/relaxed

We were_________ after our holidays.

6. disgusting/disgusted

Their hamburgers are ________ .

7. satisfying/satisfied

I'm not __________ with my job.

8. boring/bored

George always talks about the same things, he is so __________.

9. disappointing/disappointed

I like this actor but the film was _________.

10.confusing/confused

English grammar can be________.

 

2.Write the right form of the participles.

 

1.The people I work with are _____ with their work.

SATISFY

2.John was ______ by the news report.

DISGUST

3.We thought that the instructions were _____

CONFUSE

4.It’s an ______little story. You should read it.

AMUSE

5.Working late every day is_____.

TIRE

6.I’m not really _____ in sport.

INTEREST

7.Do you feel ____about them?

WORRY

8.All this information is making me ____.

CONFUSE

9.I had a ____weekend because of the rain.

BORE

10.Young children are often ____of the dark.

SCARE

Портал учителей английского языка

https://www.englishteachers.ru/

Федеральный институт педагогических измерений

http://www.fipi.ru/

Официальный сайт Министерства просвещения Российской Федерации

https://edu.gov.ru/

ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ЗАКОН ОБ ОСНОВНЫХ ГАРАНТИЯХ ПРАВ РЕБЕНКА В РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?from=182916-6&rnd=2A6ECAF121725630AFA1B9D49D41AB9C&req=doc&base=LAW&n=341907&REFDOC=182916&REFBASE=LAW#4qkrc8wa0cc 

ФЕДЕРАЛЬНАЯ СЛУЖБА ПО НАДЗОРУ В СФЕРЕ ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РОСОБРНАДЗОР

http://obrnadzor.gov.ru/ru/

Конвенция о правах ребенка

https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml

Вход на сайт
Поиск
Календарь
«  Июль 2025  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архив записей
Друзья сайта